PENYULUHAN INOVASI PACKAGING DAN BRANDING PADA UMKM SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PEMASARAN DAN NILAI JUAL LAPIS KETAN
DOI:
https://doi.org/10.46306/seumpama.v2i2.63Keywords:
Packaging Innovation; Branding; MSMEs; Marketing; Lapis KetanAbstract
This community service activity aims to enhance the marketing and sales value of Lapis Ketan products for MSMEs in Tanjung Manis Village through innovation in packaging and branding. The background of this activity is the challenge faced by MSMEs in marketing their products due to a lack of innovative packaging and effective branding strategies. To address this issue, this activity is designed to provide education and training to MSME actors on attractive packaging design techniques and branding strategies that align with the characteristics of the product and market. The implementation methods include a series of in-depth counseling sessions, practical workshops on packaging design, and intensive mentoring in the application of branding strategies. The results of this activity show a significant improvement in the understanding and skills of MSME actors regarding packaging and branding innovations. The impact of this training is reflected in the creation of more innovative packaging and more appropriate branding strategies, increased competitiveness of Lapis Ketan products in the market, increased sales, and strengthened brand awareness among consumers.
Downloads
References
Alfarizi, M., Widiastuti, T., & Ngatindriatun, N. (2023). Exploration of Technological Challenges and Public Economic Trends Phenomenon in the Sustainable Performance of Indonesian Digital MSMEs on Industrial Era 4.0. Https://Doi.Org/10.1142/S2424862223500045. https://doi.org/10.1142/S2424862223500045
Asfar, A. H., Mahendra, Y., & ... (2023). Pendampingan Pengembangan Design Packaging Produk Umkm Olahan Sambal Ikan Asin Siap Saji Di Kelurahan Banten Dalam …. Seminar …, 118–127. http://conferences.lppmbinabangsa.ac.id/index.php/seumpama/article/view/14%0Ahttp://conferences.lppmbinabangsa.ac.id/index.php/seumpama/article/download/14/11
Elwisam, E., & Lestari, R. (2019). Penerapan strategi pemasaran, inovasi produk kreatif dan orientasi pasar untuk meningkatkan kinerja pemasaran UMKM. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(2), 277–286.
Indrasetianingsih, A., & Damayanti, I. (2018). Prediksi Jumlah Kunjungan Wisatawan Mancanegara di Indonesia dengan Menggunakan Metode ARIMA Box-Jenkins dan Jaringan Syaraf Tiruan. J Statistika: Jurnal Ilmiah Teori Dan Aplikasi Statistika, 10(2), 7–14. https://doi.org/10.36456/JSTAT.VOL10.NO2.A1219
Irawan, T., & Arsyelan, F. (2023). Penerapan Strategi Pemasaran, Inovasi Produk Kreatif Dan Orientasi Pasar Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran Umkm Tekat Tiga Dara. Jurnal Pengabdian Ibnu Sina, 2(1), 72–76.
Kamilla, T., Arumsari, H., Nugraha, N. N., & Prasetiyo, B. (2023). Strategi Pemasaran Serta Peran Kreativitas dan Inovasi dalam Pengembangan Produk Mouku Cimahi. Jurnal Pemberdayaan Ekonomi, 2(1), 1–8.
Karinda, M. V. A., Mananeke, L., & Roring, F. (2018). Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran Produk Indihome Pt. Telkom Area Tomohon. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(3).
Mahendra, Y., Asfar, A. H., Ainulhaq, N., Pratiwi, I., Quraysin, I., Riyanto, A., Fadillah, S. N., & Rohmah, S. (2023). Pemanfaatan Limbah Cangkang Kerang Sebagai Alternatif Pembuatan Kerajinan Cinderamata Wisata Pantai Gope Karangantu Banten. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 4(4), 744–758. https://doi.org/10.38048/JAILCB.V4I4.2275
Mandalika, E. N. D., Hidayanti, A. A., Usman, A., Widiyanti, N. M. N. Z., & Setiawan, R. N. S. (2024). Pemanfaatan Fitur Facebook Marketplace Dalam Upaya Peningkatan Pemasaran Produk UMKM Donat Kentang di Desa Jatisela. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 6(2), 258–269.
Nasir, M. S., Saleh, R., & Yuniarti, D. (2024). UPAYA OPTIMALISASI KEMAMPUAN ENTREPRENEURSHIP ERA DIGITAL. JICS: Journal Of International Community Service, 3(01), 1–16.
Raharjo, T. W., & Ir Herrukmi Septa Rinawati, M. M. (2019). Penguatan Strategi Pemasaran dan Daya Saing UMKM Berbasis Kemitraan Desa Wisata. Jakad Media Publishing.
Rizqi, M. A., Faris, A., & Himawan, I. (2022). TRANFORMASI DIGITAL DAN PENINGKATAN KAPASITAS UKM DI MAJELIS EKONOMI DAN KEWIRAUSAHAN MUHAMMADIYAH. DedikasiMU : Journal of Community Service, 4(1), 14–26. https://doi.org/10.30587/DEDIKASIMU.V4I1.3785
Sari, C. A. S. (2017). Teknik Mengelola Produk dan Merek. Gramedia Pustaka Utama.
Septian, M. D., & Leksono, A. B. (2023). Manajemen Branding. Universitas Brawijaya Press.
Setiawan, Z., Zebua, R. S. Y., Suprayitno, D., Hamid, R. S., Islami, V., & Marsyaf, A. (2024). Buku Ajar Perilaku Konsumen. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Soehardjoepri, S., Widyastuti, A. A. S. A., Balafif, M., Karsam, K., & Widiana, M. E. (2022). Manajemen Wisata Indonesia.
Sri, M., & Ahmad, Y. (2017). Peluang dan tantangan pengembangan usaha mikro kecil menengah (UMKM) dari berbagai aspek ekonomi. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 181–197.
Suminto, A., Putra, A. M., Atmojo, M. S. A. T., Sinaga, F. A., Adiman, H. A. S., Saputra, D. S., Fatah, A., Baharudin, A. I., Nawawi, K., & Sya’roni, A. (2023). Pendampingan Branding Improvement dan Digitalisasi Marketing Produk UMKM Berkah Alami “Brangkal Ketela” Desa Prayungan, Kabupaten Ponorogo. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat Kepulauan Riau (JPPM Kepri), 3(2), 104–120.
Wibowo, R. A., Pratama, T. Y., Aprilia, N., Hasibuan, N. S., & Sari, R. F. (2024). Meningkatkan kesadaran masyarakat untuk menjadi pelaku usaha yang inovatif dan kreatif melalui FGD. Jurnal Abdi Mas Adzkia, 5(1), 11–21.
Zaelani, I. R. (2019). Peningkatan daya saing UMKM Indonesia: Tantangan dan peluang pengembangan IPTEK. Jurnal Transborders, 3(1), 15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andi Hasryningsih Asfar, Yoga Mahendra, Ika Pratiwi, Icin Quraisyn Amalia, Dian Mulyana, Fransisca Angelina Manalu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.